تاریخ : دوشنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۰
  • کد خبر : 17538
  • 31 فروردین 1400 - 19:15
0
یک وکیل پایه یک دادگستری در گفت و گو با عصر قانون تاکید کرد :

برجام منحصراً با هدف و جهات تامین منافع ملی کشور به امضاء رسیده است

قربان نگاری : در سند برنامه اقدام مشترک «برجام » عباراتی ظریف ودقیقی نظیر، تکالیف، تعهّدات، متعهّد، مشروط، منطبق با قطعنامه شورای امنیت و …درآن  اشاره گردیده است که به یقین ازمنظر حقوق بین الملل دارای آثار وتبعات خاص قانونی وحقوقی برای کشور درمجامع بین الملل بوده است .

برجام منحصراً با هدف و جهات تامین منافع ملی کشور به امضاء رسیده است عصر قانون
عصر قانون/

یک وکیل پایه یک دادگستری در گفت و گو با عصرقانون در مورد الزام حضور یک تیم حقوقی در کنار تیم مذاکره کننده در احیای برجام تاکید کرد :« به منظورجلوگیری ازپاره ای ازنتایج زیانبار احتمالی ناشی از مذاکرات وتوافقات برجام  برای دولت وکشورکه ارتباط مستقیم با تأمین منافع و امنیت ملی کشورداشته ،کمافی السابق ضرورت استفاده وهمراهی تیم حقوقی مجرّب از متخصصان حقوقی آگاه ومسلّط به قواعد وقوانین بین المللی درطول جریان مذاکرات و در زمان تنظیم اسناد بین المللی  مرتبط بدان که پاره ای ازبندهای آن تعهدآور والزامی بوده است ،امری ضروری است و اگرچه دستگاه دیپلماسی و وزارت امورخارجه وکمیسیون ویژه برجام مجلس  شورای اسلامی ابعاد حقوقی الزام آور و تعهدات برجام برای بهره گیری حداکثری از قوانین و ورفع نواقص حقوقی وآثار زیانبار احتمالی را مورد بررسی کامل طی استعانت از اعضای مجرّب حقوقی حاضر درتیم مذاکره قرارداده اند و لذا با توجه به نقض عهد و بدعهدی آمریکا و دول اروپایی درزمینه توافقات اجرایی برجام بعد ازتنظیم سند برجام وخروج یک جانبه ترامپ از توافق برجام درصحنه هرگونه  مذاکرات جدید ضرورت حضور تیم مجرب حقوقی ، متشکل ازوکلا وحقوقدانان داخلی وبین المللی درجهت عدم ایجاد هرگونه مشکلات آتی کشورعزیز ایران درمجامع بین المللی باتوجه به وضعیت تشدید مضاعف تحریم های ظالمانه مورد وضع علیه کشور و وضعیت حساس منطقه ای امری ضروری واجتناب ناپذیر است

قربان نگاری ادامه داد :« درجهت بهره مندی ازشرایط مطلوب و برابر در مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ که از یکسو ایران به تنهایی و طرف دیگرآن ۶ قدرت جهانی و مذاکرات نابرابر وحساسی می باشد ،بیش ازپیش این ضرورت مورد تبیین بوده وذکراین نکته مهم نیز قابل ذکراست ،که درماده ۲کنوانسیون ( معاهده ) ۲۳/۵/۱۹۶۹ وین ،در خصوص حقوق معاهدات(لازم الاجراء ۲۷/۱/۱۹۸۰ )شروط چهارگانه ای برای معاهده ها اعم از، تعهدآور بودن، محدود بودن، تابعان حقوق بین الملل بودن وتابع قواعد بین الملل بودن احصاء واعلام گردیده واگرچه قلمرو کنوانسیون بین المللی مذکور محدود ومنحصر به معاهدات فیمابین کشورها با یکدیگر مربوط می‌شود و معاهدات میان کشورها و سازمان‌های بین‌المللی یا سازمان‌های بین‌المللی با خود را در بر نمی‌گیرد ولیکن بااوصاف مذکور،به نظر می رسد ،برجام ازتمام چهارشرط احصائی مرقوم بهره مند وبرخوردار است ، ضمن اینکه ماده ۱۰۲ کنوانسیون ۱۹۶۹ اشعاردارد ، که تمام تعهدات و توافقات بین کشورها که ضمیمه متن اصلی می شود، ایجاد تعهد می کندوبرخی نیز به استدلال واتّکاء به بند نهایی کنوانسیون ۱۹۶۹ وین ،که در آن مرجع حل اختلاف بین کشورهای متعهد درکنوانسیون ،دیوان عالی دادگستری است و این موضوع در برجام مورد اشاره واقع نگردیده است ،آن را توافقنامه وسندی الزام آور تلقّی ننمو دولذا با التفات به اینکه مرجع حل اختلافات در مجامع بین المللی دیوان عالی دادگستری است ،اما درسند برجام، بعد از آنکه کشور معترض به کمیسیون مشترک و وزرای امور خارجه کشورهای ۵+۱ مراجعه می کند، در مرحله نهایی اعتراض خود را به شورای عالی امنیت ارجاع داده واین درحالی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد مرجع اصلی حل اختلاف در موارد منازعات واختلافات طرفین مذاکرات نبوده نیست و در سند برنامه اقدام مشترک «برجام » عباراتی ظریف ودقیقی نظیر، تکالیف، تعهّدات، متعهّد، مشروط، منطبق با قطعنامه شورای امنیت و …درآن  اشاره گردیده است که به یقین ازمنظر حقوق بین الملل دارای آثار وتبعات خاص قانونی وحقوقی برای کشور درمجامع بین الملل بوده است . »

وی افزود :«  به خصوص اینکه ،دولت بد عهد آمریکا متعاقب تصویب آن ودر زمان ریاست جمهوری پیشین خویش به بهانه های واهی ومتعدّد وعلیرغم وضع وتشدید تحریم های کثیر در جهت فلج اقتصادی کشور و امتیاز گیری بیشتر ازکشور درسایر حوزه ها،پرونده کشورایران عزیز خاصه در زمینه نقض قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به شورای مذکورارجاع وحتی تهدید نظامی نیز در پی داشت وهزینه بسیاری درابعاد مختلف به کشورتحمیل نموده ولذا رفع موارد دغدغه های پیشگفته و تعریف ضمانت های اجرایی وقانونی دقیق موارد مذکور ،که قدرت های جهانی طرف مذاکره حتی ازآن به معاهده ای بین المللی یادنموده وتبعات خاص حقوقی وقانونی و.. برای کشوررا به دنبال خواهد داشت ، مستلزم و متضمّن بهره مندی وبکارگیری تیم مجرّب حقوقی و استفاده ازحلقه مشورتی اساتیددانشگاهی وبین المللی آشنا و آگاه به قواعد وقوانین حاکم درقلمروحقوق بین الملل بوده واگرچه که دروضعیت فعلی کمسیون ویژه برجام مجلس شورای اسلامی و وزارت امورخارجه به یقین ازخدمات وحوزه مشورت های حقوقی حقوقدانان واساتید حقوقی بین المللی بهره مند و باتوجه  به اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی کلیه معاهدات بین المللی الزاماً می بایست به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد وبا امعان در زوایای مهم موضوع  فراوانی کلمات و عبارات تعهد آور و الزامی مورد استفاده درسند برجام که دلالت بر معاهده بودن مرقوم دارد،احدی ازاقدامات عملی در حوزه تحقّق تأمین منافع ایران در سایه مذاکرات برجام ، استفاده و بهره مندی بیشتر ازخدمات تخصّصی حقوقی حقوقدانان واساتید بین المللی بوده ،که گامی موثردرتأمین منافع ملی کشور ورفع دغدغه های مقام معظم رهبری حفظه الله محسوب ودر هرگونه تحقّق احتمالی مذاکرات پیش رو دستاوردهای مهمی ازابعاد مختلف را نصیب و بهره کشور نموده و ازسوی دگرموجبی برای تضمین بیشترامنیت کشور درسطح منطقه ای وجهانی درمقابل تهدیدات دشمنان قسم خورده انقلاب ونظام و اهرمی مستحکم در برون رفت ازمشکلات موجود برجامی محسوب  خواهد شد ،چراکه سندبرجام منحصراً با هدف وجهات تامین منافع ملی کشور به امضاء رسیده است .

 

لینک کوتاه : https://www.asrghanoon.ir/?p=17538

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.