تاریخ : پنج شنبه, ۲ اردیبهشت , ۱۴۰۰
  • کد خبر : 11862
  • 10 اسفند 1399 - 14:16
0
گزارش اختصاصی عصر قانون:

مصوبه الزامات پیشگیری و مقابله با نشر اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف واقع در فضای مجازی

طبق این مصوبه که به استحضار مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) رسیده و برای اجرا به مراجع ذیربط ابلاغ شده است انتشار هرگونه اطلاعات، اخبار و محتوای خبری منتشرشده در فضای مجازی شامل انواع صور متنی، صوتی، تصویری یا چندرسانه‏ای که مابه‌ازایی در واقعیت نداشته یا شکل تحریف ‏شده‌ای از یک واقعیت است که موجب آسیب و اخلال در نظم عمومی، تشویش اذهان عمومی، کاهش ثبات، انسجام، اعتماد، سلامت و امنیت فرد و جامعه در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و یا کسب منافع نامشروع شود، جرم محسوب می شود.

مصوبه الزامات پیشگیری و مقابله با نشر اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف واقع در فضای مجازی عصر قانون
عصر قانون/

این روزها با داغ شدن تنور انتخابات در کشور شاهد انتشار خبرهای مختلفی در فضای مجازی هستیم که برخی از این اخبار تحریف شده و برخی دیگر نیز کذب هستند. پیش از این هم در بزنگاه های مختلف شاهد انتشار اخبار تحریف شده در فضای مجازی بودیم که موجب تشویش اذهان عمومی شده بود. بر همین اساس شورای عالی فضای مجازی مصوبه ای تحت عنوان « الزامات پیشگیری و مقابله با نشر اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف واقع در فضای مجازی» تنظیم و تصویب کرده است. طبق این مصوبه که به استحضار مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) رسیده و برای اجرا به مراجع ذیربط ابلاغ شده است انتشار هرگونه اطلاعات، اخبار و محتوای خبری منتشرشده در فضای مجازی شامل انواع صور متنی، صوتی، تصویری یا چندرسانه‏ای که مابه‌ازایی در واقعیت نداشته یا شکل تحریف ‏شده‌ای از یک واقعیت است که موجب آسیب و اخلال در نظم عمومی، تشویش اذهان عمومی، کاهش ثبات، انسجام، اعتماد، سلامت و امنیت فرد و جامعه در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و یا کسب منافع نامشروع شود، جرم محسوب می شود.

این مصوبه موجودیت فضای مجازی اعم از کانال، صفحه، وب‌سایت، برنامک و بات‏ یا ربات‏ که در دسترس عموم بوده و درآن اطلاعات، اخبار و محتوای خبری منتشر یا بازنشر می‏شود و بیش از پنج‏ هزار مخاطب دارد؛ و یا هر سامانه و زیرساختی که قابلیت ایجاد و مدیریت فنی و مقرراتی درگاه‌های نشر دارد را شامل می شود.

 به موجب ماده دو این مصوبه، به منظور فراهم آمدن زمینه‌های موثر پیشگیری از جرائم، قوه قضاییه ظرف مدت سه ماه و با همکاری مرکز ملی فضای مجازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، باید  نسبت به ارایه لایحه قضایی مقابله با اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف‏ واقع اقدام نماید. ابعاد آن نیز شامل  تنقیح و متناسب‏ سازی مجازات‏های مقرر در کلیه قوانین مرتبط، با هدف ارتقاء بازدارندگی در سطوح فردی، گروهی، نهادی، محلی، ملی و بین‌المللی،  تعیین و تفکیک مسئولیت صاحبان درگاه‏‏ها و سکوهای نشر و اشخاص حقیقی و حقوقی تولیدکننده و انتشاردهنده اخبار، اطلاعات و محتوای خبری خلاف‏ واقع، تبیین مصادیق جرم مشهود در حوزه اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف‏ واقع در فضای مجازی،  تبیین صلاحیت محاکم جمهوری اسلامی ایران در رسیدگی به اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف‏ واقع علیه امنیت و حاکمیت ملی و حقوق اشخاص در ارتباط با درگاه‌ها و سکوهای نشر خارجی می باشد.

به موجب ماده سه این مصوبه نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ظرف مدت سه ماه باید در خصوص  شناسایی و احراز هویت درگاه‌های نشر در سطوح ملی و استانی و تشکیل پایگاه اطلاعاتی با همکاری دستگاه‏های ذیربط با اولویت قرار ‏ دادن درگاه‌های نشر پرمخاطب،  طراحی و پیاده‏ سازی سازوکارهای جامع رصد و راستی‌آزمایی اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف‏ واقع منتشر شده در درگاه‏های نشر و ایجاد سکوی مرجع برای آگاهی‏ رسانی در مورد اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف‏ واقع با استفاده از ظرفیت نهادهای مدنی و رسانه‏ ها و ارایه واسط‏های برنامه کاربردی برای دریافت خودکار آن‏ها توسط درگاه‌های نشر و ذی‏ربطان، تدوین دستورالعمل و ایجاد پنجره واحد همکاری درگاه ‌ های نشر با نهادهای ذیربط برای مقابله و واکنش فوری به رخدادها، تهیه و اجرای سازوکار جمع‌آوری اطلاعات نقاط تماس درگاه‏ها و پیام‌رسان‌های اجتماعی خارجی و مواجهه فعال با آن‌ها در مواقع نشر اخبار، اطلاعات و محتوای خبری خلاف‏ واقع با همکاری وزارت امور خارجه،  تدوین و پیاده ‏سازی نظام اعتبارسنجی و رتبه‌بندی درگاه‌ها و سکوهای نشر با همکاری سازمان صدا و سیمای ج.ا.ا. از منظر مقابله با اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف‏ واقع و انتشار گزارش عملکرد آن‏ها در فواصل زمانی سه ماهه اقدام نماید.

 در این مصوبه آمده است باید شاخص‏های اعتباردهی موارد منتشره، الگوریتم دریافت تا زمان پدیدارشدن اخبار، اطلاعات و محتوای خبری در درگاه نشر، ایجاد سامانه‌های هوشمند تشخیص، امکان دریافت گزارش‏های مردمی و ارسال اطلاعیه الکترونیکی برای کاربران مدنظر قرار گیرد، همچنین سالیانه نشان کیفیت نشر به درگاه‌ها و سکوهای نشر به‏ نحوی‏که این نشان در دیگر نظام‏های مرتبط اعم از تشویق و تنبیه تأثیر داشته باشد طراحی و اعطا شود. از سوی دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه دارد مقررات اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت اجتماعی در زمینه انتشار مسئولانه اطلاعات را تدوین نماید و  سواد فضای مجازی و سطح آگاهی آحاد جامعه را برای مواجهه با اطلاعات ارتقاء دهد، از طرف دیگر با استفاده از ظرفیت مراجع قانونی ذیربط از قبیل وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان صدا و سیمای ج.ا.ا. اخبار و محتوای خبری خلاف‏ واقع را شناسایی کرده  و در خصوص آن ها با همکاری دادستانی کل کشور و وزارت امور خارجه اقدام نماید.

در ماده ۴ این مصوبه آمده است:« هیأت نظارت بر مطبوعات باید درگاه‏های نشر داخلی را مطابق با شرایط مندرج در قانون مطبوعات به عنوان نشریه الکترونیک محسوب و شیوه‏نامه جدید نظارت بر تخلفات ناشی از اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف‏ واقع را در چارچوب قانون و آیین‏نامه‏های موجود تهیه و به اجرا درآورد.»

به موجب ماده ۵ آن نیز وزارت امورخارجه باید با بهره‌گیری از ظرفیت‏های حقوقی و دیپلماتیک، برای مقابله با موارد ارجاعی از سوی دستگاه‏های مسئول در خصوص عملیات سازمان‌یافته انتشار اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف‏ واقع علیه منافع و امنیت ملی با منشا خارجی اقدام نماید.

در ماده ۶ این مصوبه نیز آمده است:« سازمان صداوسیمای ج.ا.ا. باید در هنگام انتشار اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف‏ واقع در فضای مجازی که دارای پیامد سطوح منطقه‏ای، قومی و ملی هستند، با حضور میدانی و استفاده از روش‌های جدید خبری، نسبت به آگاه‏سازی افکار عمومی، ارتقاء تاب‏آوری اجتماعی و کاهش میزان اثرگذاری اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف ‏واقع در سطح عموم، اقدام کند.»

به موجب ماده ۷ این مصوبه نیز درگاه‌های نشر موظف هستند در  مواجهه با پیامدهای نشر اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف‏ واقع اقدام به ایجاد ساز و کار لازم برای تشـخیص اطـلاعات، اخـبار و محـتوای خـبری خلاف‏ واقع دریافتی قبل از انتشار اعم از رویه‌‌های انسانی و یا ماشینی موسوم به تعدیل محتوا و یا اتصال به سامانه‌های راستی‌آزمایی  مرجع ایجاد شده در کشور کنند و به محض اطلاع از انتشار اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف‏ واقع نسبت به حذف و درج توضیحات اقدام و از رویه‌ها و سامانه‌های گزارش‌دهی فوری به مراجع قانونی ذیربط اقدام نمایند.

در ماده ۸ این مصوبه نیز آمده است:« سکوهای نشر موظف هستند علاوه بر ایجاد سازوکار و رویه‌های اجرایی موثر و سامانه‌های هوشمند شناسایی و حذف فوری اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف‏ واقع، نسبت به ارائه خدمات مورد نیاز درگاه‌های نشر در چارچوب این مصوبه اقدام کنند.»

لینک کوتاه : http://www.asrghanoon.ir/?p=11862

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.